Nuffnang Ads

Sunday 19 October 2014

Harapan Cinta


Telah diceritakan kisah seorang ibu yang mempunyai 2 orang anak. Albab & Albib.
Meskipun mereka bersaudara,personaliti & kehidupan mereka jauh berbeza.
Albab itu seorang abid(ahli ibadah).Siangnya berdakwah.Malamnya khusyuk beribadah.Semua orang menghormatinya.Manakala Albib pula persis manusia yang dijamin masuk ke neraka.Arak,judi,zina,mencuri & segala dosa telah dilakukannya.

               Pada suatu hari,ditakdirkan hati mereka berbolak balik.Berbisik di lubuk hati Albab untuk mencuba melakukan maksiat.Albib dapat merasakan keseronokkan manakala dia sekadar mendapat penat dan lelah di jalan dakwah.Namun,lain pula kata hati Albib.Dia terasa ditampar rasa kekesalan dan berasa insaf.Masing-masing pergi ke tempat yang lain pada hari itu.


Ajal dan maut di tangan Tuhan,berlaku gempa bumi.Kedua-duanya mati meninggalkan dunia.Ibu mereka dipanggil untuk mengecam mayat.Alangkah terkejutnya pabila melihat Albab dalam pelukan perempuan manakala Albib memeluk AlQuran.Tersedar akan kesilapan dirinya ketika itu.Dia selalu berdoa agar Albib menjadi anak yang baik.Tapi,lupa untuk mendoakan Albab untuk menjadi lebih baik.


Jangan cepat judge and hukum orang. The past in the past. Everyone has their own story. Kita datang daripada background yang berbeza.Ada yang lahir, hidupnya senang. Ada yang lahir, dalam kemiskinan dunia. Ada yang lahir sekitar biah solehah yang dijaga rapi. Ada yang lahir, mencari erti hidup,mengenal Islam. Hanya Allah yang tahu pengakhiran hidup seseorang. Mungkin hari ini dia pendosa,mungkin esok ahli syurga.Siapa kita nak tentu pahala dan dosa?Yang perlu dilakukan,mengejar mardhotillah bersama-sama. Bak kata PU Rahmat, ''Terang bukan serang..''


Kisah tu, rasanya korang pernah dengar dalam kelas Pendidikan Islam kat sekolah or mana-mana ceramah agama. I just wrote it back and modified a little bit. Tapi jalan ceritanya sama je. Don't worry.I hope you guys will enjoy this video by Mat Luthfi entitled 'Sebelah Sayap'. And, of course, ambil ibrah(pengajaran) from it. A self reminder to me and all of you.   :)


  ''Jika agama gagal menawarkan harapan, ia bukan dari Tuhan..'' -  Mat Luthfi

No comments:

Post a Comment