Nuffnang Ads

Saturday 18 October 2014

Imaginasi Ku Meliar

“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.” - Albert Einstein




Dulu waktu kecil-kecil, takdenya layan Drama Korea.Ala-ala kisah cintan-cintun kat sekolah macam 'The Inheritors'. So,layan je lah apa yang ada kan?
Iaitu,Hindustan.

Kenapa?Tak percaya?  -,-
Daripada 'Kuch-Kuch Hota Hai' hingga ke 'Kal Ho Na Ho'.
Kihkihkih.. :p


Waktu darjah 3 atau darjah 4 kalau tak silap, aku ada crush dengan budak perempuan darjah 6. Anak kepada kawan ayahku. Dia matured sikit. Tak main kejar-kejar and tak kuat menangis macam budak perempuan yang sebaya dengan aku time tu! So,time tu aku ada kawan baik yg selalu lepak sama-sama,main bola sama-sama. Senang cerita, kitaorang geng rapat.Ikutkan cerita,mungkin sebab pengaruh filem Hindustan, aku pun fikirlah..

Which was:-


"KALAU suatu hari nanti, kawan aku tu, terlibat dalam kemalangan jalan raya dengan keluarga dia.Then,parents dia dah takde.So,sebagai kawan baik dia,aku mesti bagi dia tinggal dengan aku.Ditakdirkan cerita,dia pun jumpa dengan crush aku yang selalu datang rumah.And then,both of them pun fell in love.Without knowing yg aku memang dah lama ada crush dengan budak perempuan tu. Dasar kawan makan kawan! So,aku pun marah lah.But,bila fikir 2,3 kali,perempuan tu deserves him because he is better.."
Kwang kwang kwang.  -The End-

Haha.Tak tahulah kenapa sampai macam tu jauh boleh difikir.Hmm..


Imaginasi ada bagusya.Membantu sel-sel otak berkembang. Sebab tu budak kecil, mudah percaya yang watak kartun dalam tv tu semua wujud!

Macam umur kita ni, imaginasi perlu time nak bayangkan proses osmosis, photosynthesis, and others phenomenon untuk biologi. Bayangkan macam mana kereta bertempur dengan momentum yang tinggi or objek yang jatuh free fall ke arah graviti. Or macam mana daya tarikan elektron dengan proton dalam atom! Yup. Above all this, semua tu perlu imaginasi.Tu kalau kita malas or tak tahu nak gunakan YouTube untuk belajar lah.Kan senang buka YouTube je nak tahu proses/fenomena sains tu. (tips daripada Lecturer Bio ku, Puan Aini)

Still,don't let the media gives big influence on you that much.

:D

No comments:

Post a Comment