Nuffnang Ads

Tuesday, 17 March 2015

Speak Like a Pro!


Tahu apa itu gugup? Ok. Bahasa tak bakunya is nervous. LoL. Tu Bahasa Inggeris nya.  :p 
Gementar! Yup.That is the exact word to describe saat kau rasa cemas time berdiri depan orang ramai. Buat presentation,bagi ucapan,buat persembahan,etc. I know that feeling because dulu aku pun macam tu. Ceh. Introvert juga rupanya aku. Dulu lah.. 

Tersebutlah al-kisah,aku masuk Choral Speaking waktu darjah 5. Time practice,suddenly aku pitam. Masa hari pertandingan,almost pitam sebelum turn kitaorang naik pentas, Siyes. Ok. ENOUGH about me.

Hari ni aku nak share some useful tips yang aku dapat daripada Kak Hanan Binti Othman a.k.a HBO. This post will tell you on how to be confident on stage or when you do your presentation,etc.

''Alah.. Buat apa? Yang penting,message yang kita nak sampaikan tu,sampai. Janji orang faham.''

Fine. If kau still nak macam tu. Tak nak berubah jadi better. Yang still reading this post,Insha Allah,you'll get some benefits out of this.  :)

''3 K''

Apa kebenda tu? Bukan citer PK arh. 3 K adalah singkatan untuk:

- Keyakinan
- Kerangka
- Kemahiran

Ok. Let's go one by one.


1) Keyakinan

Untuk rasa yakin bila kita bercakap,kita kena tahu benda yang kita nak cakap tu. Contoh,kawan kau dari oversea tanya,durian tu apa. Kau pun explain lah yang tu sejenis buah. Berduri kat luar,rasa sedap,bau kuat,etc. Tu sebab kau yakin lah kau boleh bagitahu dia. Cuba kalau kawan kau minta explain beza antara Linear Momentum & Angular Momentum. Kau tu baru je masuk matrikulasi lepas amik result SPM beberapa bulan yang lalu. Momentum? Kau baru tahu p = mv.That's it. So,kau sama ada cakap yang kau tak tahu or kau explain apa yang kau tahu dan mengakhiri ayat kau dengan perkataan yang menguatkan hujah kau yang lemah. Kot. ''Macam tu kot..Rasanya kot..''  :D

Kita kena yakin dengan mesej yang nak disampaikan. Barulah orang yakin dengan kita/point kita.

''There's so many public talking,but not many public thinking..''

Before you speak,think about the thing that you want to talk about. Jangan cakap semberono je. Kena ada sebab kenapa kita cakap. Fikirkan impak yang akan memberi kesan kepada orang lain. Tanya. Kalau aku cakap ni,apa yang orang akan dapat? Only then,keyakinan akan datang.


2) Kerangka

- Pendahuluan
- Badan
- Penutup

Yes. Sama macam teknik tulis karangan BM kan? Teringat zaman SPM dulu.Nostalgia giler..  :/

Dalam memberi ucapan,the first 60 seconds is crucial! Sangat mustahak giler! Ok. Abaikan tatabahasa aku.  -_-  

60 saat tu lah yang menentukan whether orang nak dengar ucapan kau atau tak.

''Nama saya Eid Sheeron.Matric number,1234567. Hari ni group saya akan bentang tajuk, 
'How to Become Famous..'' 

The conventional matter. Benda common. Nama,kos,tajuk,etc. Whenever you want to give a speech,start with a good intro. Start with a bang! Instead of kita mula dengan benda common tu,why not start with one of these:

- Personal story

Citer tentang kisah kita. I admit,I do this sometimes. Plus,bila buat teknik ni,it will actually make ourselves become comfortable dengan audiences. Let the audiences be part of us.

- Bagi soalan.

Normally,bila bentang topik pelajaran. Kau tanya,apa beza proses Mitosis 1 & Mitosis 2. Teknik ni sangat bagus untuk kau guna so that,kawan-kawan kau lain tak take advantage. Means,tak mengharapkan kau je yang present. They should read too. Bila kau tanya,barulah nanti kantoi sape yang baca and sape yang tak.Hehehe..  >_<

- Nyanyi

Well,aku tak rekomen sangat. Takut diaorang kutuk kau depan-depan sebab suara kau tu sumbang. Tone deaf lah katakan. Just kidding..  :p

- Puisi

Ni pun boleh gak. Tapi,make sure kau tahu lah beza nada pantun,sajak,gurindam,etc sume tu.

Dan lain-lain.
Oh yeah. Lagi satu,don't show your weakness. Like,

''Sorry,slide saya tak lengkap..'' 

''Maaf sesangat.Saya tak prepare mana..''  

''Ampunkan saya. Saya tak hebat bab cakap depan orang ramai ni..''

Seriously? Kau baru je buka pekong di dada kau sendiri. Yes. Jangan buka aib orang lain. 
AND so does yours! Never show your weakness to others,ok?  :')

Dalam body ucapan pula,FOKUS kepada beberapa point yang penting untuk kita sampaikan je, so that kita tak bazir masa. At the end of the day,you want everyone to remember your points. So,in order for that to happen,you need to REDUCE your points. Kurangkan point.Kena JELAS point mana yang UTAMA. Bagitahu audiences,today diaorang akan dapat berapa points out of your presentation. Macam tips yang Kak Hanan bagi ni, 3 K.Ada 3 point. Then,kita kena kaitkan from one point to another. Susunkan point ikut kategori kalau point banyak sangat. You have to know what do you want to talk about.

Untuk penutup,ada 3 benda yang kau kena buat:

- Summarize balik sume point kau
- Jangan tambah point baru.(dah nak habis pembentangan,sempat pula kau nak menambahnya..  -,- )
- KENA yakinkan audiences point yang kau bentang.

It's not about, ''Dengar aku cakap,sebab aku nak cakap..''
But,it's about, ''Dengar aku cakap,sebab benda ni penting & aku nak kau tahu benda ni.''

Closing kau kena buat macam orang marketing! ''Kesimpulannya,Samsung S7 Edge lebih baik daripada iPhone 6s dalam aspek--aspek yang saya bentangkan tadi.'' (baca dengan nada yakin,bukan riak..)  :p

To speak like a pro,content yang bagus je tak cukup. Kau kena ada skills!


3) Kemahiran

Eye contact

Make everyone in the room feels like,kita tengah cakap dengan diaorang one by one. You know. Make them all feel yang diaorang tengah participate dengan kita. Macam tengah berbual direct dengan kita. It's very easy untuk cakap tanpa pandang ke arah mata seseorang itu. Looking into their eyes adalah cabarannya. The impact of eye contact is that,orang tu akan rasa tersentap. Especially,kalau tengah bagi tazkirah. Rasa sentap tak kalau ustaz tu pandang kau bila cakap bab dosa je? Try this:

''Saya rasa awak sangat hebat. Tiada orang yang hebat daripada awak. Awak mampu mengubah dunia ini.''

Cuba luahkan kata-kata ini kepada kawan kau dengan nada gembira,nada sedih,nada marah. Then,cuba pula luahkan tanpa pandang ke arah mata & pandang ke arah mata. Dengan pergerakkan badan & tanpa pergerakkan badan .Lepas tu,tanya. Which one is better?

Having variety in your voice tone is great! Suara kena fit dengan situation. Kalau kau tengah berhadapan dengan audiences yang lemah,contoh kau ni kaunseling or penceramah motivasi PMR/SPM,kau perlu suara yang lantang untuk naikkan semangat diaorang. Time bab sedih,perlahankan suara kau. Kalau tengah berhadapan dengan audiences yang hatinya keras,contohnya,kau ni warden asrama ke. Suara kena kuat & garang lah. It depends on situation.

Body language sangat penting. Without it,kita pun tak semangat. Bayangkan kau tengah present kat depan,berdiri tegak macam budak skema sambil present. Tangan kau kat dalam poket. Awkward giler kan? And of course,mesti krik krik giler. Cuba tengok,those great speaker like Dato' Fadzillah Kamsah,Prof Dr.Muhaya,even those Pencetus Ummah & Imam Muda or any other public figure,time diaorang cakap,mesti tangan diaorang bergerak. Body language. It's a part of communication skills.
And,don't forget your facial expression!  --->      :D  >_<  :p  :)  :(  :')  :'(  -_-  -,-

The Power of Pause

You have to pause at the right time to give the right impact. Mesti kena pada waktunya. Bayangkan kau tengah baca speech dengan satu nafas je. Boring kan? To know whether it works or not,you have to try.

Sesi Q & A with Kak Hanan:

1) Cara to be organised dalam menyusun idea?

- Be prepared.Buat peta minda.Kaitkan one point to another.It's okay to bring notes. Simple notes as references. Notes yang ada main keywords.

2) Untuk pembentangan yang guna slideshow, is it better for us to have full details of points dalam slideshow kita? Kalau tak,slideshow tu dikira complete tak?

- Real leaders,don't use powerpoint/slideshow. Sebenarnya lah. To have a slideshow full of notes,it's not good. Kalau banyak notes dalam slide kita,agak-agak audiences nak fokus kat kita or fokus untuk baca apa yang tertera dalam slide? Minimumkan slide. Slide sekadar pemberitahuan je. ''Ok.Now kita tengah cakap pasal ni.Let me explain...'' 

Image dalam slide is just a visual aid. TAPI,untuk presentation dalam kelas,you have to know lah apa yang lecturer nak. Kalau lecturer jenis yang nak notes dalam slide tu,go on.

3) How to keep eye contact with the audiences without feeling nervous? Boleh ke buat eye contact dengan opposite gender?

- For a start,you can just pandang belakang kelas/dewan. Or anggap takde orang kat situ. Kita tengah cakap sorang-sorang. It's all about mindset. About keeping an eye contact on opposite gender tu,just pandang sekali lalu. Jangan fokus kat seorang je.(Nanti obvious sangat yang kita ada crush dengan dia. LoL!!  :p)

4) Last minute presentation.

- Untuk last minute presentation,the key is to always do it. Redah je. You have to keep calm so that your brain can work. How to keep calm? Kena berlatih selalu.

5) Kena present dalam bahasa asing.(Bahasa Inggeris/Bahasa Arab,etc)

- Kena buat preparation and kena ada improvement from time to time. At the end of the day,it all matters whether the message is delivered or not.

6) Kalau terbuat salah time presentation,kena buat apa?

- Jangan bagitahu orang yang kita buat salah. Contoh,ada point penting yang kita tak letak. Jangan bagitahu. Don't show your weakness. Or,kita buat joke out of it. (berdiri depan nak buat presentation,point dalam slide pula tak cukup. Hahahaha..Okay,explanation aku hambar..  >_<)

Pheww. Alhamdulillah. Lega dah habis tulis. Thanks sebab spend masa baca post ni! Hopefully,you gain something out of it. Like always,sume point daripada penceramah tu sendiri. Ada some explanation yang aku tambah sendiri untuk korang faham. Any comment or suggestion amatlah dialu-alukan.Once again,thanks sebab luangkan masa!  :D

P/S: Thanks to PEMBINA UIAM kerana menganjurkan seminar ni! Bolehlah lepas ni praktiskan tips ni time nak kena present kat depan.  :D

2 comments: