Nuffnang Ads

Saturday 1 August 2015

Beraya di Uni



~Raya Syawal~

#FunFact Raya di Malaysia:

''Puasa sebulan,Raya pun sebulan lah..''

Dulu lain. Kat sekolah,kita minta izin mak untuk kita bawa kuih-kuih yang ada ke sekolah. Tulis kad raya untuk cikgu-cikgu(kalau rajin lah). Malam tu,iron baju siap sampin sekali. Excited gila nak tunjuk baju raya kat kawan-kawan. LoL! (Macam ada pengalaman je.) Beraya dengan classmates dan satu sekolah. Rasa awesome kan? Especially,bila kita jadi senior. Pencetus trend lah konon! Kalau ada persembahan,paling common adalah baca sajak,puisi,pantun. Wish kat cikgu-cikgu. You know what? Boleh kata 60% cikgu-cikgu kat sekolah kita kenal. Sebab dah berapa tahun kita belajar kat sekolah tu. Lama kot. Most of us lah.

Sekarang lain. Kalau society kita yang nak buat jamuan raya,tulis proposal dulu. Minta duit kat pihak universiti. Kalau kena tolak,duit poketlah nampaknya. Order katering je. Invite lecturer-lecturer yang ajar kita,lecturer yang jadi advisor society/kelab yang kita join tu. If bajet besar,orang-orang from admin/orang atasan pun kita invite. Tu pun kalau dewan kita boleh guna or dapat sewa kanopi. Grand sikit. Hahaha. Takdenya kad raya. Just copy paste ucapan raya kat Whatsapp tu. Wish kat lecturer dalam group. Persembahan pun ada kalau event kita tu besar. Sekarang tak sampai 30% pun lecturer-lecturer kat U yang kita kenal. Lain kos. Lain bidang.

Semoga kita semua ketemu lagi Ramadhan tahun depan. Insha Allah, Ameen.

P/S: Ni gambar jamuan raya yang aku pernah join time asasi dulu. Anjuran Global Community Club (GCC).Raya 2014. Tahun ni tak dapat pergi. Diaorang tak invite. Hahaha.Just kidding! Dah habis asasi lah..

No comments:

Post a Comment