Nuffnang Ads

Saturday 1 August 2015

Syukur Selalu



"Not all people are meant to become a doctor.." 

kata pensyarah ku yang mengajar subjek Religions In Malaysia a.k.a subjek RIM. Tapi,sekarang dah tukar nama dah. Dah jadi Islam & Other Religions. Kod pun tukar. Orang tak panggil subjek RIM lagi. Panggil subjek RKA pula. And hanya aku yang memanggilnya dengan panggilan Ustazah. Kadang-kadang terikut juga dengan rakan-rakan yang lain memanggilnya Madam.

"TAPI..TAPI..TAPI.." hatiku cuba membangkang.

Jauh di sudut hatiku,masih punya cita-cita untuk menjadi seorang doktor.
Mungkin sebab minatku terhadap subjek Bio sewaktu belajar di Kolej Matrikulasi Melaka.

Kini aku di sini. Pelajar kos English for International Communication. Kos bahasa.
Apalah sangat yang ada pada kos bahasa ni? Tiap kali orang tahu aku budak bahasa,mesti sahaja mereka menanyakan tentang pekerjaan dalam bidang apa yang boleh aku ceburi nanti? Huh! Seolah-olah tiada tempat untuk ku nanti di alam pekerjaan. Namun begitu,aku tidak menafikannya. Aku pun tidak tahu arah tuju perjalanan aku selepas tamat belajar. Kenapalah aku tak stay sahaja di matrik dulu? Kalau stay,tentu sahaja masih ada peluang untuk aku merealisasikan cita-citaku menjadi seorang doktor.

Alhamdulillah,perjalanan setahun lebih aku di asasi ditambah dengan perjalanan sem pertama aku di peringkat ijazah sarjana muda,sedikit sebanyak membuka kedua mataku. Kayu ukur ‪#‎SiapaTerpandai bukanlah terletak pada benchmark yang melihat kos sains sahaja seperti Engineering,Medic dan kos-kos sains yang lain. Semua kos yang kita ceburi,kalau betul niatnya,kalau ada minatnya,pasti berjaya.Insha Allah!

Kalau difikirkan balik,minat Bio sahaja tidak cukup untuk aku menjadi seorang doktor. Perlu ada kesanggupan untuk korbankan masa. Lihat sahaja aku ini.Suka berkomunikasi dengan orang ramai dan suka berjalan. Pasti ada tempat untuk aku di bidang yang lain. Sebab,Allah telah menetapkan rezeki masing-masing.Rezeki semut di hutan pun terjaga. Apatah lagi kita.So,syukur selalu! Kerana tiap yang berlaku,pasti ada hikmah yang kita tak tahu.  :)

P/S: Nah. Cuba baca artikel ni.Ada 7 Jenis Kepintaran! Kalau kita tak pandai bidang yang tu,mungkin pandai bidang yang ni.Actually,tiada istilah Orang Pandai & Orang Bodoh. Yang ada cuma Rajin atau Malas. Rajin ke tak nak asah bakat dan potensi diri?  ^_^

2 comments:

  1. Well said! Keep on writing and inspire others!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xie xie.Thanks for the motivation.Really really need that sometimes. :)

      Delete