Nuffnang Ads

Friday 21 August 2015

Monyet Mungkar


"Adik-adik yang hensem dan lawa depan saya ni,takkan takde orang minat? Orang kata apa,crush?"

Kak Madihah bertanyakan tentang soalan itu kepada kami semua yang sedang duduk bersila di atas lantai. Dia berdiri di situ. Di atas pentas. Keadaan di dalam dewan sedikit tidak selesa kerana cuaca yang panas.

"Couple itu Haram."

Kata-katanya itu membuatkan semua orang terdiam. Memandang satu sama lain. Disokongnya lagi dengan ayat dalam Al-Quran yang berbunyi,

"Laa Taqrabu Zina!"

"Janganlah kamu mendekati zina!"

Bukannya jangan berbuat zina. Dekati pun tak boleh. Lebih kurang begitulah pengalaman yang ku dapat sewaktu mendengar pesanan daripada Kak Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal. Pelajar Terbaik SPM 20A.Time tu aku Form 2. Sekolah kat Kelantan.SMK(A) Dato' Ismail,Pasir Puteh,Kelantan.(2009)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ketahuilah,dengan bercouple,tidak akan membuatkan dirimu kelihatan laku. Tapi,ia membuatkan kamu kelihatan murah. Seriously. Buat apa nak couple? Pemangkin semangat supaya belajar bersungguh-sungguh? Podaaa!! Ada lagi ke yang guna skema jawapan tu? Hahaha. Dah basi kot. Apa tak cukup ke kehadiran kedua ibu bapa mu? Cukuplah dengan berharap agar dapat mengukir senyuman di bibir mereka dengan mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang atau mencapai kejayaan dalam bidang yang diceburi.

For your info,tiada istilah couple Islamik yer. Berjalan seiringan.Eh salah. Yang perempuannya jalan dibelakang. Jumpa kat library. Si gadis ditemani rakan sebab tak nak mereka dalam keadaan berdua. SMS setiap hari siang malam. Eh salah. Whatsapp. Haa.

"Nanti tolong kejutkan saya Qiyamullail yer."

Ni pun lawak juga. Bajet macam suami isteri.

"Okaylah tu!! At least aku tak bawak dia naik kereta ke hulur ke hilir. Selfie berdua rapat-rapat. Salam tangan time nak berpisah. Tu lagi teruk!"

Lol.
Bagus juga kalau kau peka dengan orang macam tu. Kesalahan diaorang kau nampak.
Kesalahan kau sendiri tu? Jangan ISLAMISASIKAN perbuatan yang salah.

Kalau benar cinta.
Pasti ke Syurga.

Kau ada someone yang kau betul-betul minat and suka? Pergilah hantar rombongan masuk meminang. Belum bersedia? Nak habiskan belajar dulu and nak cari kerja??

Bagus.
Simpankan dia dalam doa.
Berdoalah. Minta pada Allah jagakan dia untuk kau. Macam lirik lagu Siti Nurhaliza tu.
Kalau betul dia jodoh kau,pasti tak ke mana. Pesanan ini buat diri aku di masa hadapan dan buat semua orang. Jangan nanti mengamuk tak tentu pasal,

"Lelaki semua sama!"

Or

"Perempuan semua sama!"

Or

"Cinta itu tak wujud!"

Drama je lebih. Bajet ‪#‎CintaPalingAgung‬
Lulz.

P/S: Oh yer. Kenapa tajuk Monyet Mungkar? Idea ni dapat daripada geng NTP(Nadi Tarbiyah Pelajar) Kolej Matrikulasi Melaka. Kalau kat sekolah ala-ala geng BADAR(Badan Dakwah & Rohani) lah. Tak silap aku ideanya begini;

Cinta Monyet --> Monyet
Couple --> Ingkari perintah Allah --> Mungkar

Jadilah Monyet Mungkar.
Kreatif bukan?

No comments:

Post a Comment